Help! zwangerschapsmisselijkheid..

Ochtend misselijkheid is zo ongeveer het meest herkenbare teken dat wijst op een zwangerschap. Toch presteerde ik het om eerst te denken dat ik al twee weken de griep had voordat een zwangerschap in mij op kwam. Ik moet hier wel vermelden dat ik niet echt last had van ochtend misselijkheid, maar meer van 24uur-per-dag-misselijkheid. Misleidend dus 😉

Ik kon echt niks binnen houden, een slok water was vaak al teveel gevraagd en alleen het denken aan eten was genoeg reden om weer een sprintje richting toilet te trekken. Gezien ik van mezelf al aardig klein gebouwd ben, dus afvallen niet echt een optie is en een baby uiteraard veel voedingsstoffen nodig heeft om te kunnen groeien, maakte ik me aardig zorgen. Na een bezoekje aan mijn huisarts wist deze mij te vertellen dat ik geen HG had (Hyperemesis Gravidarum), maar ik kreeg wel medicijnen voorgeschreven om de zwangerschapsmisselijkheid tegen te gaan.

Helaas hielpen de medicijnen niet, dus vriendlief en Google gingen samen de strijd aan in het vinden van mogelijke oplossingen of tips voor mindering van de zwangerschapsmisselijkheid. Ik zal de meest gegeven tips hieronder op een rij zetten met daarbij een uitleg hoe deze tip voor mij uitpakte.

 

  • Als je ‘s ochtends misselijk wakker wordt, moet je lekker blijven liggen en eerst een beschuit/cracker eten voordat je opstaat en meer gaat eten.
    Met het vooruitzicht van elke dag ontbijt op bed was ik er heilig van overtuigd dat dit de winnende tip zou zijn. In de realiteit betekende dit echter dat mijn bed er elke dag onder gekruimeld werd, dat vriendlief gewoon een druk eigen leven heeft en hoe lief hij ook is, echt geen tijd heeft om elke ochtend mij liefdevol een ontbijtje op bed te brengen en dat het helaas pindakaas ook nog eens niks veranderde aan mijn overheersende drang toch over te geven.
  • Verspreid je maaltijden over de dag, eet steeds kleine beetjes.
    Door al dat overgeven verdween mijn gevoel van honger, hierdoor ging ik automatisch kleine beetjes verdeeld over de dag eten. Ik had namelijk geen hongerig gevoel, maar ik was mij er wel heel erg van bewust dat ik moest blijven eten voor de baby.
  • Eet licht verteerbaar eten zoals rijst, groenten, bouillon en fruit.
    Mijn baby is absoluut niet van plan een gezonde baby te worden, groenten en fruit werden binnen 2 minuut afgestoten. Bouillon was ook absoluut geen succes, alleen de geur al verergerde mijn gevoel van misselijkheid. Witte rijst zonder ook maar iets erbij lukte af en toe wel en dit voelde elke keer weer als een overwinning.
  • Probeer op harde zoetigheid te zuigen.
    Hier kan ik kort over zijn, nee.
  • Probeer elke dag beweging te krijgen, liefst in de frisse lucht.
    Ik zag een wandeling waarbij ik elke 200 meter moest overgeven niet echt zitten.

 

Meer tips werden gevonden en geprobeerd, maar helaas werkte geen enkele. Toen ik 14 weken zwanger was werd ik opgenomen in het ziekenhuis met onder andere uitdrogingsverschijnselen. Na mijn ziekenhuisopname ging het een stuk beter met mijn misselijkheid. Hoe verder ik mijn tweede trimester inging, hoe minder ik moest overgeven. Nu ben ik bijna 19 weken zwanger en is het zelfs bijna helemaal verdwenen!

 

PSI Bands / SEA Bands

Een tip tegen misselijkheid die ik recentelijk tegenkwam zijn SEA Bands, deze zijn verkrijgbaar bij de Etos en De Tuinen. Ik heb ze zelf dus niet getest, maar ik lees er erg veel positieve verhalen over. Ze zouden ook moeten werken voor reisziekte, waar ik ook erg veel last van heb en ik zal ze tijdens de volgende autovakantie dan ook zeker eens zelf testen.

De SEA Bands zijn zacht en rekbaar, daarnaast zijn ze verkrijgbaar in een kindermaat en een volwassen maat. Ze zijn per twee verpakt, zodat je voor beide polsen een band hebt. De werking van de band is een drukknop dat door middel van acupressuur een zachte druk uitoefent op een specifiek punt in de polsen. Het effect zou binnen enkele minuten merkbaar zijn zonder bijwerkingen en de band mag zo lang en vaak gedragen worden als nodig is.

 

Ik ben erg benieuwd of iemand ervaring heeft met deze Bands of ook zo nieuwsgierig is naar de werking en natuurlijk zijn andere tips tegen misselijkheid ook van harte welkom!

 

xxx

De Mama Wereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

2 thoughts on “Help! zwangerschapsmisselijkheid..

  1. When someone writes an post he/she maintains the image of a
    user in his/her brain that how a user can be aware of it.
    Thus that’s why this piece of writing is perfect.
    Thanks!